Jeg har alltid ment at trening er sunt for kroppen og hodet. Ved å trene mye og jevnlig holder jeg kroppen min ung og hjernen min frisk, samtidig som jeg bytter ut fett til fordel for muskel. Selv om trening i seg selv hjelper kun meg, fordi det er jeg som gjennomfører den, så har jeg et stort ønske om å dele mine erfaringer med og rundt treninger med andre for å spre kunnskapen om de positive sidene ved en trening ut. Jeg håper mange av dere vil også bli like glad i trening som meg. Slik ser en gjennomsnittlig treningsøkt for meg ut.

For å bli bra, må man se bra ut. Treningen starter først i hodet, så senere med kroppen. Derfor er det viktig for meg å ta på meg det fineste treningstøyet jeg har i klesskapet mitt, gjerne de som har stoff som puster og som transporterer all kroppsvæsken min vekk før jeg trener, mens jeg trener og etter jeg har trent. God passform er veldig viktig – jeg må jo se bra ut – for å føle seg komfortabel. Detaljene på treningstøyet må være av høy «wow»-faktor og unike fordi man nødig vil se ut som én av gjengen i treningssenteret. Sterke farger lik de man finner på veiarbeidere og byggeplasser er en selvfølge siden man vil være stjernen i den mørke mengden, nevnte gjengen. Et nøye utvalgt treningstøy skal kombineres med et par joggesko av ypperste kvalitet, gjerne til flere tusen kroner og som det finnes bare noen få av i hele kloden. Det gjør ingenting at skoene kostet ett helt BNP tilsvarende et fattig afrikansk land å produsere, tvert imot er dette et kvalitetsstempel på et høystandard produkt av en joggesko. Sterke farger er en styrke og gir skoene karakter. Skoene skal ha en dempningskraft som kan tåle ristinger opptil 7,8 på Richters skalaen. Sokkene skal matche resten av utstyret. Når alt tøy er valgt, tar jeg på meg en Nike-pulsklokke. Jeg er veldig nøye med å vite pulsen min når jeg trener, først og fremst for å unngå utbrenthet, men også for å ikke se ut som en svettegris som pester for harde livet. Det aller siste utstyret er selvfølgelig en iPod som er festet rundt min venstre overarm med et Apple-verifisert oppbevaringstilbehør. En øretelefon hører naturligvis med. Rett før jeg skal til senteret, oppdaterer jeg min Facebook-status med en melding om at jeg skal ut og trene og avslutter den med sedvanlige «Hvem er med? <3». Et bilde med trutmunn og fredstegn foran et speil som viser hele meg i tidsriktige treningstøy slenges opp rett etter statusoppdateringen og på Instagram med emnetaggene #trening, #sunt, #fitness, #lovetobecomehealthy og #follow4follow.

Selv om været er behagelig på 18 grader med ettermiddagssol, velger jeg å ta bilen de to kilometrene til treningssenteret. Valget av treningssenter er ikke tilfeldig. For selv om det koster meg godt over 400 kroner i måneden og jeg kan gjøre den samme treningen ute i den friske luften og naturen, er jeg glad for å betale for å trene inne på et sted som er lagt til rette for trening. Dessuten er det flere mennesker her som kan se meg trene og det er større sannsynlighet for å ha mobil- og nettdekning i et senter enn i en skog. For det er det første jeg gjør når jeg ankommer senteret. En ny statusoppdatering i form av innsjekking sikrer at mine venner som sitter i sofakroken vet hvor jeg er. Det er av ekstrem viktighet at de, spesielt når jeg trener, vet hvor jeg er slik at de bare vet det. Det er en glede å dele denne nyheten. Igjen avslutter jeg oppdateringen med et bilde av mine sko tatt ovenfra. Etter to timer oppdaterer jeg igjen at jeg er hjemme. Når man skal trene, så skal man fokusere på å trene. Derfor bruker man ikke tid på sosiale medier eller tar bilder av en selv. Noen ganger føler jeg det er litt dumt, fordi mine venner vet faktisk ikke om jeg har trent eller ikke. Men jeg kan garantere at jeg har trent. Vel, når jeg er hjemme igjen tar jeg meg en dusj og slenger de svette treningstøyene i skittentøykurven. Jeg tar da så et bilde av det og meg selv med et vinnertegn (eller tommelen opp siden jeg liker å variere) og poster opp på Instagram med emnetaggene #flink, #godtåløpe18km, #yellowpower og #follow4follow.

Folk tror at en trening handler om selve treningen, men det er feil. Avslutningen etter treningen er like viktig for en maksimal utnyttelse av treningen. Etter dusjen går jeg derfor alltid og henter meg en plate Melkesjokolade, litt iskrem og et eple. Mens jeg sitter på sofaen og ser på en god amerikansk serie, tar jeg et bilde av eplet som jeg har tatt meg en bit av. Denne avslutningen poster jeg opp på Facebook og Instagram med emnetaggene #diggmedepleettertrening, #fortjent og #follow4follow. Og når den velkjente sendelyden til Facebook spilles av, lener jeg meg tilbake, legger føttene på bordet og tar meg en velfortjent bit av sjokoladeplaten.

Jeg anbefaler trening sterkt! Alle fortjener å ha en sunn kropp og å dele og inspirere andre til å ha det samme gjennom trening. Neste morgen skal jeg til treningssenteret igjen. Hvem er med? <3

(Visited 24 times, 1 visits today)